scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Tuesday 14 February 2012

Sejarah Valentine Day .

Valentine adalah nama seorang pendeta Nasrani yang hidup di abad ke-3 Masehi . Hari Valentine adalah semata mata perayaan agama Nasrani atau penganut Kristian yang bertujuan untuk mengenang salah seorang tokoh mereka .

Ensiklopedia Katolik menyebut tiga riwayat berkaitan Valentine , tetapi yang paling terkenal adalah apa yang disebutkan sebahagian kitab mereka yang menyatakan bahawa pendeta Valentine hidup pada abad ke-3 Masehi pada masa pemerintahan Maharaja Rom Kalaudis II .

Pada 14 Februari 270 M , maharaja ini menjatuhkan hukuman mati ke atas pendeta tersebut kerana menentang pemerintahannya . Kesalahan pendeta tersebut kerana telah mengajak masyarakat kepada agama Nasrani .

Riwayat lain menyatakan , maharaja memandang bahawa askar bujang lebih sabar dalam peperangan berbanding mereka yang sudah berkeluarga . Para suami selalu berusaha menolak untuk pergi berperang . Oleh kerana itu , maharaja mengeluarkan perintah yang melarang perkawinan , akan tetapi pendeta Valentine menentang perintah itu dan tetap melakukan perkahwinan di gerejanya secara sembunyi , hingga diketahui pemerintah lalu memerintahkan penangkapan terhadap pendeta itu dan memenjarakannya . Dalam penjara pendeta berkenalan dengan seorang gadis , puteri salah seorang penjaga penjara . Gadis itu mengidap satu penyakit , lalu bapanya meminta kepada pendeta agar menyembuhkanya . Setelah diubati , tak lama kemudian gadis itu sembuh –sebagaimana yang diceritakan dalam riwayat itu- dan pendeta itu jatuh cinta kepadanya . Sebelum dihukum , pendeta telah mengirim kepada si gadis itu satu surat yang tertulis : " Dari yang tulus Valentine . " Sebelum kejadian itu juga gadis tersebut telah masuk agama Nasrani bersama 46 orang kerabatnya .

Riwayat ketiga menyebut bahawa suatu ketika agama Nasrani tersebar di Eropah , terdapat satu bentuk ritual keagamaan di salah satu kampung yang menarik perhatian para pendeta , di mana para pemuda desa berkumpul di pertengahan bulan Februari dalam setiap tahun . Mereka mencatat seluruh nama gadis desa lalu memasukannya ke dalam sebuah kotak . Setiap pemuda diberi kesempatan untuk mencabut satu nama , dan nama gadis yang keluar itulah yang akan menjadi kekasihnya sepanjang tahun itu . Mereka pada ketika itu terus mengirim kepada si gadis sepucuk surat tertulis di atasnya : " Dengan menyebut nama Tuhan Ibu aku kirim kepadamu surat ini" . Hubungan cinta ini berlanjutan sehingga melewati satu tahun . Para pendeta memandang bahawa ritual tersebut dapat mengukuhkan akidah orang-orang Rom , dan mereka menyedari bahawa ritual ini sukar untuk dihapuskan , oleh itu mereka menetapkan untuk megubah kalimat yang diucapkan para pemuda itu dari " Dengan menyebut nama Tuhan Ibu " menjadi " Dengan menyebut pendeta Valentine " sebab ia adalah simbol Nasrani , dan dengan cara itu mereka dapat mengaitkan para pemuda ini dengan agama Nasrani .

Ada yang menyebut sejarah sambutan Hari Kekasih , termasuk yang dikaitkan dengan pesta sambutan Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia , kisah mubaligh Kristian Saint Valentine dan juga sempena musim mengawan burung pada 14 Februari .

Itulah beberapa gambaran kisah disebalik Hari Kekasih atau Valentine Day dan semua berkaitan agama Nasrani atau Kristian .

Hukum Sambutan Valentine Day.

Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia pada 2005 telah memutuskan bahawa sambutan Hari Kekasih adalah haram bagi seluruh umat Islam .

Sebagaimana yang telah termaktub di dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah dan disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha . Ini sebagaimana yang firman Allah SWT.:

Bagi tiap-tiap umat , Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan , maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu ; dan serulah ( wahai Muhammad ) umat manusia kepada agama Tuhanmu , kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus .

Al-Hajj , 67

Anas bin Malik r.a berkata Nabi saw pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya . Pada kedua-duanya mereka bermain-main ( bergembira ) di masa jahiliah . Lalu baginda bersabda :

“ Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik , iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri . ”

 Hadis riwayat al-Nasaai , 959

Oleh itu hendaklah umat Islam hanya membataskan diri dengan menyambut hari-hari perayaan yang diiktiraf oleh Allah dan RasulNya khusus untuk umat Islam . Setelah berakhir zaman salafussoleh iaitu 3 kurun terbaik bagi umat Islam , pelbagai hari perayaan telah ditambah ke dalam kalendar umat Islam seperti Mawlid al-Rasul , Israk Mikraj , Maal Hijrah , Nuzul al-Qur’an dan lain-lain lagi .

Terdapat larangan daripada baginda saw untuk meniru budaya orang bukan Islam dan bagi mereka yang meniru budaya seperti ini ditakuti mereka akan tergolong bersama dalam golongan tersebut. Sabdanya :

" Barangsiapa menyerupai satu kaum , maka dia termasuk golongan mereka . "

Hadis riwayat Imam Abu Dawud , 3512

Tambahan pula sambutan Hari Valentine ini turut diikuti dengan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan syarak seperti pergaulan bebas diantara lelaki dan perempuan , membuang masa dengan berpeleseran ke tempat-tempat yang tak tentu hala malah mencurigakan dan membazir wang dengan memberi hadiah yang mahal-mahal .

Tentang hukum menyambut Hari Valentine , Syaikh al-‘Utsaimin berkata :
 
" Maka bila dalam merayakan Hari Valentine tersebut bermaksud untuk mengenangkan kembali St. Valentine , maka tidak diragukan bahawa orang itu telah kafir . 
Dan jika tidak bermaksud begitu namun sekadar ikut-ikutan kepada orang lain , maka orang itu telah melaksanakan dosa besar . ”

Tidak dapat dinafikan pergaulan bebas ketika sambutan Hari Valentine ini membuka pintu perzinaan sedangkan Allah swt memerintahkan kita untuk menutup segala ruang yang boleh menyebabkan terjadinya perzinaan . Firman-Nya :
" Dan janganlah kamu menghampiri zina , sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat ( yang membawa kerosakan ) . "

 Al-Israa’ , 32

No comments:

Post a Comment