scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Saturday 31 March 2012

7 Perkara yang Wajib Kita Ingati

Abu Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Dzar r.a. berkata : 

" saya dipesan oleh junjunganku Nabi Muhammad s.a.w. tujuh macam yang tidak sampai saya tinggalkan dan tidak akan saya tinggal semua itu iaitu : "

saya dipesan supaya suka kepada orang-orang miskin dan mendekati mereka 


saya dipesan supaya selalu melihat kepada orang-orang yang dibawah dan tidak melihat pada orang-orang yang diatas

saya dipesan supaya tetap menghubungi kaum kerabat meskipun mereka jauh dan memutuskan hubungan

saya dipesan supaya memperbanyakkan membaca : Laa haula walaa quwwata illa billahi ,
 kerana itu sebagai perbendaharaan kebaikan atau tabungannya

saya dipesan supaya jangan minta apapun dari sesama manusia

saya dipesan supaya jangan takut didalam melaksanakan hukum Allah s.w.t.dari cela (ejekan) orang-orang yang mengejek

saya dipesan supaya selalu berkata benar meskipun pahit dan berat

No comments:

Post a Comment