scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Tuesday 27 March 2012

Rahsia di Sebalik Kejadian Tubuh Manusia

Allah s.w.t Yang Maha Besar lagi Maha Bijaksana telah mencipta manusia sebagai sebaik-baik ciptaan . Dan di sebalik ciptaan ini , tersimpan banyak rahsia dan hikmah yang tidak diketahui manusia . Rahsia-rahsia yang akan dipaparkan di bawah ini pun hanyalah sebahagian kecil saja darinya . Yang Maha Mengetahui segala rahsia hanyalah Allah Ta'ala .

Sebenarnya , banyak anggota tubuh kita terukir simbol dan tulisan arab , dan lebih tepat lagi , ada nama Allah dan simbol-simbol yang berkaitan dengan Islam padanya . Mengapa tangan kita ada lima jari ? Mengapa batang leher kita dijadikan tegak oleh Allah ? Mengapakah dalam solat mengandungi perbuatan berdiri tegak , rukuk , sujud dan duduk antara dua sujud ? Inilah tanda-tanda kekuasaan Allah pada diri manusia yang jarang disedari .

Nama Allah pada 5 jari tangan.


Sesungguhnya Allah , Tuhan yang Maha Agung lagi Maha Bijaksana , Dia telah menunjukkan keagungan-Nya melalui penciptaan lima jari manusia , yang melambangkan huruf-huruf : Alif , Lam , Lam dan Ha yang membentuk kalimah Allah dalam perkataan dan tulisan Arab , seperti dalam gambar di bawah .


Bilangan nama-nama Allah pada tapak tangan.

Jika kita balikkan pula tangan , dan melihat ke telapaknya , maka di situ kita akan lihat urat-urat yang akan membentuk tulisan nombor dalam Bahasa Arab . Nombornya ialah 81 di telapak tangan kiri dan 18 di telapak tangan kanan . Jika dicampur kedua nombor tersebut , jumlahnya ialah 99 .

Dan nombor 99 itu adalah simbolik kepada 99 nama Allah , yang dipanggil sebagai Asma-ul Husna ( Nama-nama yang baik ) .


Jari tangan manusia yang normal ada 5.

Begitulah simboliknya kepada solat wajib yang Muslim mesti tunaikan dalam sehari iaitu solat 5 waktu yang terdiri dari Solat Subuh , Zohor , Asar , Maghrib dan Isyak .

Saluran udara pada paru-paru membentuk kalimah Tauhid.

Ahli sains telah menemui bahawa saluran-saluran udara di dalam paru-paru manusia membentuk kalimah 'La ilaha illallah' ( Tiada Tuhan melainkan Allah ) dalam tulisan Arab . Lihat gambar di bawah , bentuk saluran udara itu betul-betul jelas mengeja kalimah Tauhid itu .

Foto oleh Dr Syed Ashrafuddin , Jeddah , Saudi Arabia

Perbuatan-perbuatan dalam solat adalah simbol bagi nama Nabi.


Berdiri lurus dalam solat melambangkan huruf Alif (ا) , ruku' melambangkan huruf Ha (ح) , sujud melambangkan huruf Mim (م) , dan duduk melambangkan huruf Dal (د) . Ia akhirnya membentuk perkataan Ahmad dalam tulisan Arab , nama Nabi Terakhir yang membawa Perjanjian Terakhir .



احمد = ا + ح + م + د = Ahmad

Ketahuilah bahawa Ahmad ialah salah satu nama lain bagi Nabi Muhammad s.a.w. Dan mengikut sejarah , ibunya Aminah mahu namakan anaknya itu dengan nama Ahmad , tetapi kemudian datuknya Abdul Mutalib memberikannya nama Muhammad .

Walaubagaimanapun , Ahmad dan Muhammad di dalam bahasa Arab maksudnya sama , iaitu ' Yang Terpuji ' .

" Dan ( ingatlah ) ketika Isa putera Maryam berkata : " Hai bani Israil , sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu , membenarkan kitab sebelumku , iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan ( datangnya ) seorang Rasul yang akan datang sesudahku , yang namanya Ahmad ( Muhammad ) " 

( Surah As-Shaaf : Ayat 6 )


Otak manusia dalam keadaan seperti orang sujud dalam solat.

Bentuk otak manusia pun jika diperhatikan dengan teliti akan kelihatan seperti orang yang sedang sujud . Bersesuaian sekali kerana otak berada di dalam tempurung kepala yang digunakan untuk sujud .

Otak berada di bahagian paling atas manusia , tetapi apabila kita sujud , ia berada di tempat paling rendah , menandakan pengabdian kita pada Yang Menciptakan kita . Maka mengapa masih ada manusia yang sombong dan angkuh tidak mahu SUJUD kepada Tuhan yang mencipta kita ?




" Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda ( kekuasaan ) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri , sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Al-Qur'an itu benar , dan apakah Tuhanmu tidak cukup ( bagi kamu ) bahawa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu ? " 

 ( Surah Fusshilat : Ayat 53 )


Nama Allah ketika angkat jari telunjuk pada duduk tasyahhud dalam solat.

Pada duduk tahiyyat akhir dalam solat , adalah sunat kita mengangkat jari telunjuk ketika membaca kalimah syahadah . Jari telunjuk diangkat menandakan Tuhan yang Esa . Dan perhatikan dalam gambar di bawah , pada urat-urat jari itu akan membentuk kalimah Allah dalam Bahasa Arab , subhanAllah .



Keseimbangan pada perkataan Allah dan Muhammad dalam Bahasa Arab dan kalimah Tauhid. 

الله
= 4 huruf , iaitu Alif lam lam ha'

محمد
= 4 huruf , mim haa' mim dal

dan

لا إله إلا الله
= 12 huruf

محمد رسول الله

= 12 huruf



2 comments: