scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Saturday 31 March 2012

Sejarah April Fool Day

insyaAllah ana ingin berkongsi artikel yang menarik . sejauh mana kebenarannya , ana tidak pasti . tetapi sebagai langkah berjaga jaga , lebih bagus elak dari menyambut perayaan agama lain kan ?

Sejarah April Mop.

Perayaan April Mop yang selalu diakhiri dengan kegembiraan dan kepuasan itu sesungguhnya berawal dari satu tragedi besar yang sangat menyedihkan dan memilukan . April Mop atau The April’s Fool Day berawal dari satu episod sejarah Muslim Sepanyol di tahun 1487 atau bertepatan dengan 892 H . sebelum sampai pada tragedi tersebut , ada baiknya kita melihat sedikit sejarah Sepanyol ketika masih di bawah kekuasaan Islam .

sejak dibebaskan Islam pada abad ke-8 M oleh Panglima Thariq bin Ziyad , Sepanyol beransur-ansur tumbuh menjadi satu negeri yang makmur . pasukan Islam tidak saja berhenti di Sepanyol , namun terus melakukan pembebasan di negeri-negeri sekitar menuju Perancis . Perancis Selatan dengan mudah dapat dibebaskan . Kota Carcassone , Nimes , Bordeaux , Lyon , Poitou , Tours , dan sebagainya jatuh . Walau sangat kuat , pasukan Islam masih memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat yang berupa pergunungan .

Islam telah menerangi Sepanyol . kerana sikap para penguasa Islam begitu baik dan rendah hati , maka banyak orang-orang Sepanyol yang kemudian dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam . Muslim Sepanyol bukan hanya beragama Islam , namun mereka sungguh-sungguh mempraktikkan kehidupan secara Islamik . mereka tidak hanya membaca Al-Qur’an tapi juga bertingkah laku berdasarkan Al-Qur’an . mereka selalu berkata tidak untuk musik , bir , pergaulan bebas , dan segala hal yang dilarang Islam . keadaan tenteram seperti itu berlangsung hampir enam abad lamanya .

selama itu pula kaum kafir yang masih ada di sekeliling Sepanyol tanpa kenal lelah terus berupaya membersihkan Islam dari Sepanyol , namun mereka selalu gagal . mereka telah beberapa kali mencuba tapi tidak berhasil . maka dikirimlah sejumlah mata-mata untuk mempelajari kelemahan umat Islam di Sepanyol . akhirnya mata-mata itu berjaya mendapatkan cara untuk menaklukkan Islam di Sepanyol , yakni sebagai langkah pertama , harus melemahkan iman mereka dulu dengan jalan serangan pemikiran dan budaya .

maka bermulalah secara diam-diam mereka mengirimkan alkohol dan rokok ke dalam wilayah Sepanyol . musik diperdengarkan untuk memujuk kaum mudanya agar lebih suka bernyanyi dan menari daripada membaca Qur’an . mereka juga mengirimkan sejumlah ulama palsu yang kerjanya meniup-niupkan perpecahan di dalam tubuh umat Islam Sepanyol . lama-kelamaan usaha ini membuahkan hasil .

akhirnya Sepanyol jatuh dan dikuasai pasukan Salib . penyerangan oleh pasukan Salib benar-benar dilakukan dengan kejam tanpa mengenal perikemanusiaan . tidak hanya pasukan Islam yang dibantai , juga wanita , anak-anak kecil , orang-orang tua , semuanya dibantai dengan sadis .

satu persatu daerah di Sepanyol jatuh , Granada adalah daerah terakhir yang ditakluki . penduduk-penduduk Islam di Sepanyol ( juga disebut orang Moor ) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri . tentara-tentara Kristian berterusan mengejar mereka .

ketika jalan-jalan sudah sepi , bersisakan ribuan mayat yang bergelimpangan bermandikan linangan darah , tentera Salib mengetahui bahawa banyak Muslim Granada yang masih bersembunyi di rumah-rumah . dengan lantang tentara Salib itu memberi pengumuman bahawa para Muslim Granada boleh keluar dari rumah dengan aman dan diperbolehkan belayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka . “ kapal-kapal yang akan membawa kalian keluar dari Sepanyol sudah kami sediakan di pelabuhan . kami menjamin keselamatan kalian jika ingin keluar dari Sepanyol , setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan ! ” demikian pujuk tentara Salib .

orang-orang Islam masih ragu-ragu dengan tawaran ini . beberapa dari orang Islam diperbolehkan melihat sendiri kapal-kapal penumpang yang sudah dipersiapkan di pelabuhan . setelah benar-benar melihat ada kapal yang sudah dipersiapkan , maka mereka segera bersiap untuk meninggalkan Granada bersama-sama menuju ke kapal-kapal tersebut . mereka pun bersiap untuk belayar .

keesokan harinya , ribuan penduduk Muslim Granada yang keluar dari rumah-rumahnya dengan membawa seluruh barang-barang keperluannya beriringan jalan menuju pelabuhan . beberapa orang Islam yang tidak mempercayai tentara Salib bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumahnya . setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan , dengan cepat tentara Salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan penghuninya . Lidah api terlihat menjilat-jilat angkasa ketika para tentara Salib itu membakari rumah-rumah tersebut bersama orang-orang Islam yang masih bertahan di dalamnya .

ribuan umat Islam yang ditahan di pelabuhan hanya terkedu ketika tentara Salib juga membakari kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Spanyol . kapal-kapal itu dengan cepat tenggelam . ribuan umat Islam tidak dapat berbuat apa-apa kerana mereka sama sekali tidak mempunyai senjata . mereka juga kebanyakan terdiri daripada para perempuan dan anak-anak yang masih kecil sedangkan tentera Salib itu telah mengepung mereka dengan pedang terhunus .

dengan satu teriakan dari pemimpinnya , ribuan tentara Salib itu segera membantai dan menghabisi umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan . jerit tangisan dan takbir membahana . dengan ganas tentera Salib terus membunuh mereka yang sama sekali tidak berdaya .

seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan itu dibunuh dengan kejam . darah bergenang di mana-mana . laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitam-hitaman . tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April . inilah yang kemudian diperingati oleh dunia Kristian setiap tanggal 1 April sebagai April Mop ( The Aprils Fool Day ) .

sejauh mana kesahihan kisah ini , ana tidak pasti .
yang pasti , sambutan ini tidak sesuai untuk umat Islam .
wallahualam .

4 comments:

  1. Assalamualaikum.. Ya Allah, bru tau inti hari April fool day ni.. x sangka lak... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih kan ? kongsi2 la cerita ni especially dgn adik2 yg tak tau ap2 . =)

      Delete
  2. harap ramai saudara Muslim kita tau tentang sejarah April Fool nie..Amin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah . aminnnn . harap sangat kan .

      Delete