scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Friday 20 January 2012

Masa Muda Tidak Lama

Ada satu surah khusus dalam al-Quran , surah al-Asr yang menegaskan manusia berada dalam kerugian jika tidak manfaatkan masa untuk beriman dan beramal soleh serta tidak berpesan-pesan sesama manusia dengan kebenaran dan kesabaran .


Rasulullah berpesan kepada umatnya supaya manfaatkan masa dalam lima keadaan sebelum lima keadaan .



Ramai yang hanyut dan terpesona dengan kekayaan yang dimiliki . Kekayaan itu tidak kekal , ia boleh bertambah bahkan berkurang dalam sekelip mata . 

Kekayaan adalah amanah , maka carilah kekayaan dan gunakan mengikut peraturan Allah . Harta boleh dicari sebanyak mungkin , tetapi bukan untuk menjadi seperti Qarun yang mabuk dengan kekayaan lalu dilanda laknat dan diazab . Bukan juga seperti Tha'labah yang kaya harta tetapi bakhil . 

Kekayaan adalah alat mencapai kebaikan dan keburukan . Dengan harta boleh menjadi dermawan , dengan harta juga boleh menjadi tamak haloba . Sama juga halnya dengan harta membolehkan seseorang masuk ke syurga dan dengan harta juga boleh ke neraka .

Masa dan peluang terakhir yang disebut Rasulullah ialah masa hidup sebelum mati .
Saidina Ali berkata :

" Sesiapa yang ingin hidup selepas mati , bersedialah dengan amalan dan sesiapa yang tidak beramal tiada lagi kehidupan ( nikmat ) selepas mati . "





No comments:

Post a Comment