scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Tuesday 24 January 2012

Penyakit Pelik Muda-Mudi


Kalau kita keluar bersiar-bersiar di ibu kota , pastinya kita tidak akan terlepas dari melihat ragam anak-anak belasan tahun . Di sini saya senaraikan antara penyakit unik yang berbahaya pada anak-anak remaja sebagai panduan untuk kita semua agar menjauhinya .

1) Penyakit cintan-cintun

Memang sudah lumrah , apabila kita meningkat remaja perasaan cinta itu ada dalam diri . Tapi cinta itu satu perkara suci , cantiknya cinta itu kalau kita pelihara . Ini tidak , kita bercinta dengan pasangan kita macam comfirm je nak kahwin .


Kan indah kalau kita simpan semua itu untuk cinta kita yang sebenar . Lagi best , kalau kita bercinta dengan Allah .


2) Penyakit Attention seeker

Penyakit attention seeker ini penyakit yang parah . Ibu bapa mestilah pantau anak-anak sekiranya mereka ada penyakit ini . Remaja yang mengalami attention seeker ini selalu mahukan perhatian dari orang sekeliling . 

Ingatlah , Allah itu ada . Allah itu sentiasa sayang kita , sentiasa bagi attention kat kita .



3) Penyakit berlagak seperti ada di Bumi New York


Remaja seperti ini suka bersosial sehingga melampau-lampau batasnya . Auratnya pula MasyaAllah tidak terkata . Kemudian mereka menyambut perayaan seperti orang-orang New York dan mula copy-paste artis-artis Hollywood kegemaran mereka . Ya Allah , dekat syurga sana lagi super awesome dari New york ke Paris ke Hawaii dan sebagainya . Bidadara bidadari kat syurga tu pun lagi Fantastic dari artis-artis Hollywood .

4) Penyakit gangster

Remaja seperti ini paling senang nak kenal . Suka mencarut , tidak hormat orang , suka bergaduh , suka tunjuk samseng , suka merempit dan sebagainya seperti yang ditunjukkan dalam drama-drama melayu sekarang seperti KL Gangster , Bohsia dan sebagainya .


Sebenarnya remaja ini jenis remaja yang berguna sekiranya kita bawa dia ke jalan yang benar. Yela , mereka kan kuat , semangat kental . Mana tau , kalau ada iman teguh dalam diri dan dicampur pula dengan kekuatan mereka , bolehlah kot kita hantar mereka ke Palestin ke , atau pun biar mereka berjihad untuk Islam sehinggakan tak lama lagi wujud sebuah filem Melayu bertajuk KL MUJAHID .

5) Penyakit nak tunjuk up-to-date dan mahu glamour

Remaja seperti ini kadang-kadang mereka ini tahu tentang agama tapi mereka buat-buat tak tahu atau malas nak ambil tahu . Remaja seperti mereka ini jenis tak suka duduk rumah . Mereka ini akan melebih-lebih dalam join aktiviti-aktiviti yang terbaru seperti tarian dan sebagainya . Mereka ini juga jenis yang suka melepak di pusat membeli-belah seperti Pavilion , Sungei Wang , KLCC dan sebagainya . Kemudian mereka bangga sekiranya orang lain tahu mengenai diri mereka dan aktiviti-aktiviti sosial mereka .


 Alahai, ingatlah seglamour mana pun orang tu , nanti mati pakai juga kain kapan yang harga dia RM2.50 semeter yang sama . Kita ni sebenarnya sama je , hamba Allah . Baiklah kita jadi hamba Allah yang up-to-date . Lagi terror !

6) Penyakit terkena kejutan budaya

Remaja seperti ini paling mudah untuk dikenali . Remaja seperti ini sebenarnya adalah seorang yang baik dan sopan kemudian tiba-tiba bertukar menjadi ' nakal ' disebabkan faktor keadaan , kawan dan lain-lain . 


Cuba fikir balik dik , kalaulah setiap minggu kita bertukar dari menjadi muslim kepada menjadi muslim yang baik kemudian muslim yang super baik dan seterusnya . Mesti Allah akan sayang kita sangat-sangat .

7) Penyakit i-forgot-la-pasal-Islam .

Remaja seperti ini adalah paling kasihan sekali . Mereka ini suka berparty , bersosial , pergi ke kelab-kelab malam , minum minuman alkohol , bergelumang dengan maksiat , tidak solat , lupa cara mandi wajib , pergaulan sangat bebas dan sebagainya .


Ya Allah , cuba bayangkan kalau mak , ayah , atuk , nenek , bakal anak cucu cicit kita tengok kita . Malu tak ? Inikan pula Allah , sudahlah Allah yang cipta kita , beri kita macam-macam , kita boleh pula lupa pasal Islam dan Allah .

Semoga kita dapat menjadi Islam yang sejati !

No comments:

Post a Comment