scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Saturday 21 January 2012

Pintu Taubat Itu Sentiasa Terbuka Untuk Anda

Tiada manusia yang tidak pernah berdosa . Tiada manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan . Kita , terlalu banyak dosa , terlalu banyak menzalimi diri sendiri dan menzalimi ALLAh SWT . Umpamanya pasir-pasir di tepi pantai itu , maka begitulah banyak dosa yang kita lakukan . Tidak terhitung .


Mengingati dosa-dosa yang lalu itu memang sangat menyakitkan . Ya. Sangat menyakitkan . Kadang kala , terfikir di benak , seandainya kita boleh putar kembali masa , maka kita tidak akan melakukan segala dosa-dosa yang telah kita lakukan . Dan kita ingin melakukan kebajikan sebanyak yang mungkin .
Hakikatnya , waktu tidak dapat diputarkan kembali sepertimana teka teki Imam Al-Ghazali yang beliau berikan kepada anak-anak muridnya .

“ Apa yang paling jauh dengan manusia di dunia ini ? ”

Jawapannya adalah masa yang telah berlalu . Ya , masa yang telah manusia lalui akan tetap berlalu dan manusia sendiri tidak dapat hendak mengejarnya . Masa itu tetap akan meninggalkan manusia .
Hakikat yang perlu kita terima , terdapat dua jenis manusia yang menyesali perbuatannya . Pertama , menyesal atas segala dosa lalu kembali kepada Tuhan dengan jalan yang benar . Kedua , manusia yang menyesal , tetapi mengambil jalan singkat kerana tekanan perasaan yang amat .

Sedih apabila mendengar kejadian bunuh diri . Bukankah manusia itu akan rugi di dunia dan akhirat ? ALLAH itu Maha Penyayang , kenapa tidak kembali kepada ALLAH dengan jalan yang ALLAH telah sediakan ?



Menyesali perbuatan silam memang tidak dilarang . Malah ia boleh dijadikan sebagai suatu muhasabah buat diri sendiri agar timbul rasa kehambaan .

Sahabat , saya nak duduk sebelah kamu . Nak tepuk-tepuk bahu kamu sambil berkata , " Dosa yang lalu biarkan berlalu . Apa yang tinggal hanyalah kesempatan untuk kamu berbuat baik . Percayalah. Kamu seorang yang baik . Maka kamu pasti melakukan yang terbaik dalam hidup ini . "

Taubat masih belum terlambat untuk manusia . Dunia belum kiamat !

Percayalah bahawa ALLAH sangat cinta pada hamba-NYA yang bertaubat dan menyucikan diri kepada-NYA .

Hendak bukti ? Ini ayat-ayat cinta dari ALLAH untuk manusia ,

“ Sesungguhnya ALLAH mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang menyucikan dirinya . ”
 al Baqarah , 222

Subhanallah ! Sudahlah manusia itu banyak melakukan dosa dan menzalimi ALLAH , dan apabila bertaubat , ALLAH SWT sangat pula mencintai manusia itu . Manusia yang zalim dan kejam itu apabila datang kepada ALLAH untuk menyerahkan diri , maka ALLAH akan membuka tangannya menerima penyesalan hamba-Nya . MashaALLAH . MashaALLAH . MashaALLAH .

Manusia itu hina . Manusia datang kepada ALLAH dengan diri yang sangat kotor . Dan ALLAH pula mencintai manusia yang kotor dengan dosa itu .



Bayangkan apabila diri didatangi oleh seseorang yang pakaiannya compang camping , badannya berbau tidak menyenangkan , wajahnya hina , dan segalanya nampak menggelikan . Maka , mahukah kamu mendekati orang itu ? Pasti tidak .

Itu manusia. Tetapi ALLAH tidak!

Sekiranya masih ragu-ragu dan merasa tidak layak memohon dan bersujud dihadapan ALLAH , maka tadabburilah ayat-ayat cinta dari ALLAH SWT ini .

“Katakanlah ! Wahai hamba-hamba Ku yang melampaui batas terhadap dirinya sendiri . Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH . Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang . ” 
Az Zumar , 53

Jangan dihimpit penyesalan dosa dengan cara membunuh diri . Kerana orang yang membunuh diri , ALLAH tidak akan pernah redha padanya . Malah , perbuatan sebegini hanya akan merugikan diri sendiri di akhirat sana . Bahkan , bau syurga yang boleh dicium dari jarak yang sangat jauh akan tidak dapat dinikmatinya . Na’dzubillah !

Percayalah dengan janji-janji ALLAH . Teruskan taubat . Jangan berhenti . Kerana ALLAH Maha Penerima Taubat.

Dan taubat tidak pernah terlambat selagi belum datangnya hari kiamat. Percayalah bahawa ALLAH akan memandangmu dengan pandangan rahmat dan menggantikan hidupmu yang dahulu dengan kehidupan baru yang lebih indah diselimuti dengan keindahan menyemai janji bersama-Nya .

Dan ALLAH SWT itu, tidak pernah membohongi hamba-Nya .

“Dan Dialah yang menerima taubat daripada hamba-hambaNYA dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan.” 
As Syura , 25

Maka , nikmat Tuhanmu yang manakah ingin kamu dustakan ?

Semoga ALLAh merahmati .


No comments:

Post a Comment