scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Wednesday 28 March 2012

5K - " Menuju Alam Perkahwinan "



masalah memilih bakal pasangan hidup , perlu diberi perhatian diawal perkenalan dengan pasangan masing masing . Islam sangat bersifat selektif . sebab itu disyarakkan diadakan fitrah pertunangan supaya terdapat jangka masa yang cukup untuk mengenali pasangan . 



Mengenali pasangan bukanlah pada dasarnya keluar berjalan -jalan dating dan berborak tanpa batasan . konsep lima `K‘ diperkenalkan oleh Rasulullah s.a.w. iaitu Kenal , Kelas , Kufu , Kasih dan akhir sekali Kahwin .




KENAL .

kita disuruh kenal / ta’ruf pasangan terlebih dahulu bukanlah dalam istilah luaran atau fizikal semata-mata . erti kenal termasuk hati budi dan pegangan hidupnya . untuk kenal orangnya , hati budinya , pergilah disuruh dan dicari orang yang boleh dipercayai agamanya merisik corak hidupnya dan perangainya .

terdapat kisah seorang sahabat Nabi saw , Omar r.a. di mana beliau bertanya kepada seorang lelaki apabila melantik seorang saksi .

“ apakah kamu kenal lelaki ini ?

“ ya , saya kenal , ”

“ pernahkah kamu berjalan dengan saksi ini dalam musafir ? ” 

" tidak pernah . "

pernahkah kamu bermu’amalah supaya kamu tahu setakat mana waraknya dia ? pernahkah kamu menjadi jirannya supaya kamu tahu kemana perginya dan setakat mana pergaulan , siapa keluarga dan kawan-kawannya ? ” 

itulah yang di namakan takruf sebenarnya dalam Islam supaya kita dapat tahu apakah pasangan itu sesuai dengan kita atau sebaliknya . risik merisik latarbelakang pasangan perlu dibuat untuk mengetahui sejauh manakah pergaulan dan kewarakannya .

pada dasarnya , kita boleh kenal melalui dari corak kelakuan sahabat-sahabat yang akrab dengannya .

adalah berdosa besar jika antara kedua-dua belah pihak berbohong . apabila sudah saling mengenali , tolak ansur dapat dibuat dalam apa juga perkara .



KELAS .

kita kenal tetapi kita kena bersifat pemilih supaya terjamin akhlak dan agamanya . kelas yang dimaksudkan bukan hanya merujuk kepada golongan yang berkelulusan agama , berjanggut dan berserban sahaja . kelas yang baik adalah golongan yang mengamalkan ajaran agama kerana golongan ini akan menghormati pertalian perkahwinan .

mereka yang ada kefahaman dan penghayatan Islam akan memegang perkara asas dalam Islam , sentiasa alert , sanggup menerima teguran dan memberi teguran dan saling bersifat membina untuk menjaga akhlak dalam Islam .



KUFU .
kufu amat diberatkan , dari segi pendirian , pemahaman agama dan keturunan juga perlu diseimbang . jika terdapat keturunan golongan atasan , wajar dia mencari keturunan yang sama supaya tidak wujud jurang yang dalam . begitu juga daripada segi harta , ulama yang bernama Mawardi menjelaskan ia perlu di titikberatkan kerana seseorang yang datang dari keluarga miskin , susah untuk seiring dengan keturunan kaya . bahkan ulama yang ke belakang ini juga mementingkan tahap umur .

memang betul , soal jarak umur diantara Rasulullah 25 dan Siti Khadijah 40 tidak wujud kerana Rasulullah , Siti Khadijah dan Aisyah mempunyai akhlak yang sempurna . dan tidak seperti kita yang serba cetek . malah rupa dan fizikal wanita yang cepat rosak boleh diselaraskan kesesuaian dengan suaminya bila sudah lama berumahtangga .


 

KASIH .
kasih bukan bermakna berkasih atau bercinta tetapi yang sebenarnya yang ditekankan ialah di antara kedua-dua belah pihak lelaki dan wanita itu perlu wujud unsur-unsur kasih sebelum berkahwin .

merujuk kepada sebuah hadis : -

“ tidak ada yang lebih baik bagi kedua pasangan yang berkasih ini melainkan mengakhirinya dengan perkahwinan ”

andaikata lelaki itu berkenan kepada seorang wanita , perlulah lihat wanita itu tersebut tetapi mengikut syariat Islam .

Rasulullah memberitahu : -

“ pergi lihat dahulu wanita itu , kalau kalau dengan melihat itu boleh menjamin kasih sayang di antara kamu” 

kalau tak berkenan , jangan di paksa paksa hati sebab ia bukan satu permainan pondok pondok . kasih yang dipupuk biarlah kerana Allah kerana ia menjamin kebahagian rumahtangga .

Hadis Nabi ada menyatakan : -

“ Barangsiapa yang berkawin dengan wanita kerana KEDUDUKAN 
ia hanya mendapat kehancuran sebagai balasan ,
Barangsiapa yang berkawin dengan wanita kerana KEKAYAAN ,
 Allah menjanjikan kemiskinan .
Barangsiapa yang menikahi kerana KETURUNAN ,
 Allah akan menghina keturunannya dan
 Barang siapa yang berkawin dengan NIAT BAIK dan kerana ALLAH demi menutup pandangan dan kemaluannya atau menyambung silahturrahim , 
Allah akan memberkati kedua duanya . ”

keberkatan memang dititik beratkan . apabila nawaitu / niat kita dipasakkan dengan betul . InsyaAllah perkahwinan akan diberkati dan dilindungi . setiap gerak geri dan tindak tanduk mendapat pengawasan dan hidayah daripada Allah dan tidak timbul perselisihan faham .



REDHA .

redha terhadap pasangan masing masing adalah penting . 

Rasulullah sering bertanya ,
" apakah kamu redha dengan pasangan ini ? " 

kita berkahwin dengan manusia yang mempunyai unsur unsur kebaikan dan keburukan . tidak ada manusia yang sempurna dan apabila kita redha dengan pasangan bermakna kita redha dengan kekurangan mereka .



T

4 comments:

  1. salam sahabat..bole ana tau tajuk lagu nie? puas sudah ana mencari.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh . =)
      dehearty , permata yang dicari . <3

      Delete
  2. suka bcer blog nie..bnyk input nye..:) libk nie pun kawan yg bg..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq byk2 . tq jugak pada kawan awak . insyaAllah ana cuba share yang best best . =)
      masih baru dalam blog . sudi sudila beri tunjuk ajar . =)

      Delete