scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Wednesday 28 March 2012

Bercerita Tentang Jodoh.



jodoh seperti rezeki , ia telah ditentukan . namun , kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah . dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha . carilah jodoh yang baik , carilah rezeki yang baik dengan jalan yang baik juga . siapa jodoh kita ? berapa banyak rezeki kita ? dan bila ? itu bukan kerja kita . itu ketentuan Allah . milik kita hanya usaha . jadi , berusahalah dengan baik , Allah pasti tidak akan mengecewakan kita .

ramai yang bercerita tentang tanda-tanda jodoh . insyaAllah ana akan kongsikan sedikit sebanyak antara yang pernah ana baca .

Tanda-tanda kalau dia JODOH kita itu ada dua.

✿~ dipermudahkan .
✿~ mendekatkan kita kepada Allah .



jika tiada kedua-duanya , bermakna dia bukan jodoh kita . makanya bila tanda itu tiba , bukalah mata dan jangan terus dibutakan cinta .

percayalah pada Allah . percaya sungguh-sungguh , jangan ragu-ragu , jangan berprasangka , yakinlah dengan sepenuh hati , ketentuanNya pasti yang terbaik , semoga itu membuat kamu berlapang dada dengan ketentuanNya .

Tanda jodoh dalam Islam itu adalah “ 3M ”.




apa itu " 3M " ?

siapa di antara lelaki mahupun wanita yang boleh memahami, memaafkan dan memotivasikan kita ke arah yang lebih baik InsyaAllah itulah jodoh kita . huraian berkenaan " 3M " adalah seperti berikut :

memahami : -

setiap pasangan mestilah memahami antara satu sama lain . ini penting kerana setiap daripada kita mempunyai latar belakang kehidupan yang berlainan . maka setiap sifat kita mampu mempengaruhi atau dipengaruhi sifat pasangan kita .

memaafkan : -

sifat memaafkan ini amat penting kerana sekiranya tiada sifat ini , nescaya hubungan kekeluargaan tidak kekal lama ( ini yang kita cuba elakkan ) . Lelaki memang lebih egonya , namun jika ingin selamat , buang segala ego demi mempertahankan rumahtangga .

memotivasikan : - 

pasangan mestilah memotivasikan antara satu sama lain . faktor seperti stres , tekanan kerja , masalah kewangan mungkin menyebabkan keretakan rumahtangga , namun sikap memotivasikan ini mampu menaikkan dan memulihkan kembali semangat pasangan anda .

Ada yang cuba mengkategorikan jodoh kepada 3 jenis.


jodoh dari syaitan : -

iaitu lelaki dan perempuan yang berjalan berpegangan tangan dan menuju ke arah kemaksiatan . apabila si perempuan tadi mengandung , barulah si lelaki tadi menikahi perempuan tersebut .

jodoh dari jin : -

iaitu lelaki yang menyukai seorang perempuan yang tidak menyukai dirinya , lalu dibomohkan dan disihirkan perempuan itu untuk setuju berkahwin dengan lelaki tadi .

jodoh dari Allah : -

iaitu pandangan dua pasang mata iaitu lelaki dan perempuan sehingga menusuk ke dalam jiwa . lalu , lelaki itu pun masuk meminang perempuan tadi . perempuan tadi menerimanya . mereka bernikah dan bercinta selepas itu kerana cinta selepas kahwin adalah cinta yang diredhai Allah . bercinta sampai ke syurga .


10 tanda dia jodoh anda.



gunakan seluruh pancaindera . jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang Maha Esa . Tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita ? Allah mengurniakan manusia telinga untuk mendengar , mata untuk melihat dan akal untuk berfikir . jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan . dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya . apabila bersama , masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain . lalu gerak hati mengatakan , dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama . benarkah ia seperti yang diperkatakan . 

berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :

bersahaja

kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon . cuba perhatikan cara dia berpakaian , cara percakapan , cara ketawa serta cara makan dan minum . adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik . kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya , sah dia sedang berlakon . kadang-kadang , kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon . tetapi , apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat , maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai . jika tidak , dia mungkin bukan jodoh kita .

senang bersama

walaupun kita selalu bersamanya , tidak ada sedikit pun perasaan bosan , jemu ataupun tertekan pada diri kita . semakin hari semakin sayang kepadanya . kita sentiasa tenang , gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita . dia juga merasainya . rasa senang sekali apabila bersama . apabila berjauhan , terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya . tidak kira siang ataupun malam , ketiadaannya terasa sedikit kehilangan .

terima kita seadanya

apapun kisah silam yang pernah kita lakukan , dia tidak ambil peduli . mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan . dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini . yang penting , siapa kita sekarang . biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya , dia tidak ambil hati langsung . yang dia tahu , kita adalah miliknya kini . dia juga sedia berkongsi kisah silamnya . tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita .

sentiasa jujur

dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama . sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita . kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan . kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita . selagi kejujuran bertakhta di hatinya , kebahagiaan menjadi milik kita . apabila berjauhan , kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan . apabila dia tidak jujur , sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita . apabila dia jujur , semakin hangat lagi hubungan cinta kita . kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati . jadi , dialah sebaik-baik pilihan .

saling mempercayai

setiap orang mempunyai rahsia tersendiri . adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung . apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih , adakah rahsia kita selamat di tangannya ? bagi mereka yang berjodoh , sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka . mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain . satu lagi , kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat . bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran . bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya .

senang bekerjasama

bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang , kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini . kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar . segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing . perkara paling penting , kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama . kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama . ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. jika tiada kerjasama , sukar bagi kita hidup bersamanya . ini kerana , kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus . bukankah ini menyusahkan ?

memahami diri kita

bagi pasangan yang berjodoh , dia mestilah memahami diri pasangannya . semasa kita sakit dia bawa ke klinik . semasa kita berduka , dia menjadi penghibur . apabila kita mengalami kesusahan , dia menjadi pembantu . di kala kita sedang berleter , dia menjadi pendengar . dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi . tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka , dia sentiasa ada untuk kita . dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan . kata orang , ‘ lidah sendiri lagikan tergigit , inikan pula suami isteri ’ . pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih . apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka , di saat senang dan susah , dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita .

tampilkan kelemahan

tiada siapa yang sempurna di dunia . tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut . pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu . bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita , dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita . sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya . malah , dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita . misalnya , apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari , dia tidak menghalang kita daripada melawatnya . apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing , memang ditakdirkan kita hidup bersamanya .

kata hati

dengarlah kata hati . kadangkala , manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya . dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing . kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu . apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita , tanyalah sekali lagi . adakah dia ditakdirkan untuk kita ? dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. serahlah segalanya pada ketentuan Allah yang Maha Berkuasa.

mimpi

jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan . manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang Maha Esa . adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon , akan diberi petunjuk melalui mimpi . mimpi memang mainan tidur , tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk , insya-Allah dengan izinnya kita mendapat mimpi petunjuk . jika dia pilihan kita , buatlah keputusan sebaiknya . jika tidak , tolaklah dia dengan baik . semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia . ingatlah , nikmat di dunia ini hanya sementara . nikmat di akhirat adalah kekal selamanya . fikirkanlah . adakah dia jodoh kita ?


manusia hanya merancang , 
Allah jualah yang menentukan .

4 comments:

  1. kak Amni,mohon share...saya nak hadiahkan buat kwn saya yg bkal dilamar oleh pemuda soleh..dan terima kasih sebab sudi ziarah blog saya..ana uhibbukufillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan . tq . laju je awak baca benda benda macam ni yea . nway , wish tahniah untuk kawan awak . =)

      Delete
  2. saya memang suka baca artikel macam nie..Novel Islamik x ada,artikel Islamik pun dah ok,hehehe.Terus berkarya ya? Moga Allah berkati akak..

    ReplyDelete