scroll text

Jika anak Adam meninggal , maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara , sedekah jariyah , ilmu yang bermanfaat , dan anak soleh yang berdoa kepadanya .

Monday 23 January 2012

Kisah Berani Gagal Para Tokoh Dunia

Adakah anda berasa anda telah cukup gagal dalam hidup ? Lihat tokoh-tokoh terkenal ini yang juga mengalami kegagalan dalam hidup tapi bangkit kembali , malah menguasai dunia !

Saintis Isaac Newton sering gagal ketika sekolah dan diberi gelaran oleh guru-guru sebagai murid yang tiada harapan !



F.W Woolworth ketika berumur 21 tahun bekerja dikedai runcit sering dimarahi oleh pemilik kedai sebagai seorang yang tidak pandai menjual ! Kini , Woolworth adalah antara rangkaian pasaraya terbesar di United Kingdom !



Pengasas Disneyland , Mr Walt Disney ketika bekerja di syarikat akhbar pernah dimarahi oleh editornya oleh kerana tidak mempunyai imaginasi dan tidak pernah mempunyai idea yang bernas ! Walt Disney juga dipecat oleh editor suratkhabarnya kerana beliau dikatakan ketandusan idea .



Michael Jordan , pemain basketball terulung pernah dikeluarkan dari pasukan basketball ketika di sekolah menengah !


Thomas Edison , pencipta lampu mentol pula ketika sekolah sering dimarahi oleh gurunya dengan seorang murid yang terlalu bodoh untuk pelajari apa sahaja ! Thomas Edison juga gagal lebih 1000 eksperimen dalam mencipta lampu mentol sebelum menjumpa formula sebenar cara menyalakan lampu mentol !



Col Harland Sanders ( pengasas KFC ) telah gagal lebih dari 1000 kali untuk mendapat platform untuk memperkenalkan ayam hebatnya yang sangat terkenal kini .



King C Gillette ( pengasas Gillete ) gagal hampir 6 tahun untuk mengumpulkan dana mengetengahkan ciptaannya yakni pisau pencukur Gillitte .



Nick Vujicic , seorang pakar motivasi terkenal yang dilahirkan tanpa tangan dan kaki pernah berkata , ' I was deeply depressed when I was eight years old ,' he said . ' I went to my mum crying and told her I wanted to kill myself . '




Adakah ikon-ikon di atas pernah mengalah dan berhenti daripada melakukan apa yang mereka percaya ? Sudah tentunya tidak . Kegagalan adalah sesuatu yang pasti dilalui oleh setiap insan dalam mencapai kejayaan . Apa yang membezakan mereka yang berjaya kini dan mereka yang tidak adalah , mereka yang berjaya melihat kegagalan sebagai peluang untuk belajar supaya kegagalan tersebut tidak diulangi . Apabila jatuh , mereka akan bangun semula !

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya : Rasulullah s.a.w bersabda :

“ Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya , anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun . ”
( Hadis riwayat Imam Tirmizi )

Umar Abdul Aziz pernah berkata kepada para panglimanya : 

“Sesungguhnya kita memerangi musuh dan melawan musuh kerana kemaksiatan yang mereka lakukan , seandainya bukan kerana itu kita sebenarnya tidak mempunyai kekuatan apa-apa pun kerana jumlah kekuatan kita tidak seperti jumlah kekuatan mereka , maka kita mampu menang kerana kekuatan keimanan kita . ”

INGAT ! Katakan pada diri ,

" Aku akan terus bangun , berdiri dan berlari , kerana aku bukan lemah ! "

p/s :
 Post kisah mereka tidak bermakna saya memuja mereka . 
Tapi saya mengagumi ketabahan mereka . 
Apapun , 
Semoga suata hari mereka mendapat hidayah untuk memeluk Islam . 

2 comments: